Wybrane przykłady zastosowania elementów strukturalnych w nauczaniu chemii.Omawiaj±c powyżej poszczególne zestawy przedstawiono ogólnie kilka przykładów wykorzystania modeli w nauczaniu. Dalej szczegółowo przedstawione będ± wybrane przykłady, które mog± zainspirować do poszukiwania własnych propozycji zastosowania modeli w procesie nauczania. Przykłady takie można też znaleĽć w wielu podręcznikach (np. w zestawie podręczników "Chemia i my" R. M. Janiuk, K. Skrok, WSziP 1995) przeznaczonych do nauczania chemii w szkole podstawowej czy ¶redniej. W dalszej czę¶ci przedstawiono wybrane przykłady modeli cz±steczek - od najprostszych, dwuatomowych cz±steczek pierwiastków po bardziej złożone cz±steczki dimerów czy fragmenty wybranych sieci krystalicznych. Budowa cz±steczek - przykłady |
![]() |
Rys. 7. Model cz±steczki H2 |
![]() |
Rys. 8. Model cz±steczki O2 |
![]() |
Rys. 9. Model cz±steczki wody H2O |
![]() |
Rys. 10. Model cz±steczki azotu N2 |
![]() |
Rys. 11. Model cz±steczki acetylenu C2H2 |
![]() |
Rys. 12. Model cz±steczki CO2 |
![]() |
Rys. 13. Model cz±steczki SO3 |
![]() |
Rys. 14. Model cz±steczki kwasu siarkowego H2SO4 |
![]() |
Rys. 15. Model cz±steczki kwasu azotowego HNO3 |
![]() |
Rys. 16. Model cz±steczki kwasu fosforowego H3PO4 |
![]() |
Rys. 17. Model cz±steczki kwasu fosforowego H3PO4 |
Problem:Porównaj ze sob± dwie wersje modelowe tej samej cz±steczki H3PO4 podaj fakty, które przemawiaj± za modelem przedstawionym na rys 16, a które za modelem z rys. 17 |
|
![]() |
Rys. 18. Model cz±steczki P4O6 (P2O3) |