Zasady doboru mebli szkolnych
czyli jak dobrać meble dla przedszkolaków i dla uczniów. Poznajemy zasady doboru jakimi należy kierować się przy wyposażaniu stanowisk pracy ucznia w szkole i w przedszkolach. Poznajemy wymiary funkcjonalne i wymagania bezpieczeństwa dla krzeseł, stolików i ławek szkolnych i przedszkolnych oraz obowiązujące normy i przepisy regulujące zasady prawidłowego ich doboru w szkolnych i przedszkolnych w placówkach i instytucjach oświatowych w zależności od wzrostu użytkownika. Czym należy się kierować wybierając krzesła i stoły w instytucjach edukacyjnych i poznajemy warunki ich prawidłowego doboru

Przedstawiamy zasady obowiązujące przy wyborze krzeseł, stolików, ławek - normy, parametry funkcjonalne i wymagania bezpieczeństwa obowiązujące w placówkach oświatowych, w szkołach i w przedszkolach
Jakie kryteria decydują o poprawnym wyborze w meble szkolne i przedszkolne ?
Przedstawmy prostą zasadę - rozmiary funkcjonalne mebelków szkolnych muszą być skorelowane ze wzrostem wychowanka / ucznia / przedszkolaka i być w zgodności z normą, zatem muszą posiadać ważny - w chwili zakupu - certyfikat zgodności z obowiązującą Normą.
W związku z licznymi pytaniami wyjaśniamy - raz wydany certyfikat dla konkretnego wyrobu nie traci ważności pomimo upływu czasu, po którym certyfikat wygasa ! Certyfikat zgodności z Polską Normą dotyczy partii produktów wytworzonych w czasie jego obowiązywania i jest wyrazem zaufania do producenta wyposażenia dla szkół i dokumentem absolutnie wymaganym - wyjątki przedstawiamy poniżej - przy zakupie wyposażenia do placówki oświatowej.
Czym należy kierować się planując zakup wyposażenia do placówki oświatowej ?
Odpowiedź na powyższe pytanie sprowadza się do prostych zasad - ergonomia i bezpieczeństwo oraz pozostawanie w zgodności z wymaganiami normy. Oczywiście ważne są także - estetyka i trwałość - ale te wymienione wcześniej to zasady nadrzędne, których nie wolno naruszyć.
Przed zakupem należy zatem - sprawdzić ważność certyfikatu linki znajdziesz w menu lub pod obrazkiem poniżej, zmierzyć wzrost ucznia czy przedszkolaka i zajrzeć do tabeli "zasady prawidłowego doboru" poniżej. W tabeli przedstawiamy także Rozmiary funkcjonalne i wymagania bezpieczeństwa dotyczące mebli szkolnych o pochyleniu siedziska -5° i +5° wg aktualnie obowiązujących norm : PN-EN 1729-1:2007, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1 odwołuje się do wymiarów funkcjonalnych. PN-EN 1729-2:2007, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Biorąc pod uwagę, że ciągle użytkowane są jeszcze meble wg poprzednio obowiązującej normy PN-ISO-5970, niżej prezentujemy tabelę prezentującą parametry mebelków wg tej właśnie normy.
Poniżej prezentujemy także opinie i informacje, które często udostępniane są na stronach lokalnych SANEPiD'ów. Przepraszamy, ale na przestrzeni lat zaobserwowaliśmy częstą migrację tych stron, dlatego nie podajemy linków do tych stron.
Wymagania dotyczące mebli szkolnych dostosowanych do wzrostu ucznia
Meble szkolne i przedszkolne Szkoły, przedszkola i placówki oświatowe zobowiązane są do zakupowania wyłącznie wyposażeń szkolnych, przedszkolnych czy sprzętu posiadających ważne certyfikaty zgodności z obowiązującymi normami. Certyfikacja mebli szkolnych dostosowanych do wzrostu obejmuje badanie zgodności projektów i wykonania z wymaganiami określonymi w Polskich Normach, dotyczących nie tylko wymiarów funkcjonalnych lecz również wymagań bezpieczeństwa.
PN-EN 1729-1:2007 - zastępuje PN-ISO 5970:1994, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1 Parametry funkcjonalne
PN-EN 1729-2:2007, Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 2 Wymagania bezpieczeństwa i metody badań
dop. mój na podstawie linków do Biuletynu Informacji Publicznej, które później zostały usunięte z nieznanych mi powodów. PN-EN 1729-1:2007 - Norma Europejska oparta jest na zasadzie, że krzesła i stoły przewidziane do użytku w instytucjach edukacyjnych o ogólnym charakterze edukacyjnym zaleca się zaprojektować w sposób promujący zachowanie prawidłowej postawy. Podane są parametry minimalne oznaczone jako minimum poniżej którego zejście jest niedopuszczalne. Zaleca się stosowanie nadmiarów - czyli lepiej na wyższym niż na niższym.
Norma Europejska PN-EN 1729-1,2:2007 ma status Polskiej Normy.
Niniejsza norma podaje wymiary funkcjonalne i znakowanie krzeseł i stołów dla celów ogólnych w instytucjach edukacyjnych.
- Poniżej podajemy informacje, kiedy wg SANEPiD-u norma MA- a kiedy NIE-MA zastosowania
- ℹ dotyczy mebli o stałej i regulowanej wysokości, jak również stołów wysokich, przy których pracuje się w pozycji stojącej bez użycia krzesła
- ℹ ma zastosowanie do mebli, na których użytkowane są komputery przenośne lub inne urządzenia przenośne
- ℹ NIE MA zastosowania do miejsc pracy specjalnego przeznaczenia np.. laboratoria, siedziska szeregowe, warsztaty
- ℹ NIE MA zastosowania do mebli używanych przez personel nauczycielski
Dostosowanie stanowisk uczniowskich edukacyjnych do wysokości ciała uczniów / wychowanków
Poniżej przedstawiamy procedury stosowane przez SANEPiD'y związane z badaniem prawidłowej organizacji stanowiska pracy ucznia w ramach dostosowania mebli szkolnych do wzrostu ucznia
- W ramach obowiązującej procedury pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej dokonują w placówkach oświatowych pomiarów wysokości ciała uczniów i oceniają zestawienie meblowe (właściwy rozmiar krzesła i stołu) oraz oceniają dostosowanie ich do wysokości ciała uczniów i wychowanków. Ocenie podlegają
- ℹ sposób dostosowywania stanowisk edukacyjnych do wysokości ciała uczniów (posiadanie przez szkoły / placówki procedur, instrukcji lub regulaminów wewnętrznych określających zasady dostosowywania stanowiska pracy dla ucznia - krzeseł i stołów - do wysokości ciała wychowanków / uczniów),
- ℹ sposób dokumentowania w szkole doboru mebelków edukacyjnych,
- ℹ właściwe zestawienie i dobranie stanowiska pracy uczniów.
- Aby uczeń miał zapewnione właściwe stanowisko pracy muszą być wykonane i udokumentowane następujące czynności:
- ℹ każdy uczeń w szkole powinien mieć 2 x w roku zmierzoną wysokość podkolanową (odległość od podłogi do zgięcia podkolanowego wykonane w pozycji siedzącej) – miara ta powinna być równa wysokości siedziska z którego korzysta mierzone dziecko
- ℹ wartość ta podana w centymetrach powinna być umieszczona w dzienniku klasowym lub innym dokumencie dostępnym dla nauczycieli prowadzących zajęcia, przy nazwisku oraz wpis w jakim rozmiarze mebla uczeń powinien siedzieć zgodnie z zasadami zawartymi w PN(patrz tabela)
- ℹ wszystkie meble powinny być oznakowane w sposób widoczny i trwały oraz prawidłowo zestawione. Numer mebla może być zastąpiony kolorem określonym w PN (patrz tabela)
- ℹ każdy uczeń w klasie powinien znać rozmiar mebla, który jest dla niego wskazany aby pozostać w zgodności z wymaganiami normy
- ℹ meble i sprzęt zakupione po 1997 powinny posiadać atesty i certyfikaty zgodności z Polską Normą:
- A. PN-EN 1729-1:2007 / Meble/ Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych / Część 1: Wymiary funkcjonalne. Wprowadza: EN 1729-1:2006 [IDT] / Zastępuje: PN-EN 1729-1:2006 (U)
- B. PN-EN 1729-2:2007 / Meble / Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych / Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Wprowadza: EN 1729 2:2006 [IDT] - Zastępuje: PN-EN 1729-2:2006 (U)
- Obowiązujące interpretacje przepisów oraz tabele rozmiarów funkcjonalnych dla mebelków szkolnych znajdziesz także w materiałach Państwowej Inspekcji Sanitarnej
- np. Państwowa Inspekcja Sanitarna: Dostosowanie krzeseł, stolików, ławek edukacyjnych do wysokości ciała uczniów / wychowanków placówek oświatowych.

Edukacja Sp. z o.o.,
Normy i wymiary funkcjonalne mebli szkolnych
43-190 Mikołów, ul. Rybnicka 132
tel: 32 738 52 62
e-mail: biuro@edukacja-mikolow.pl
by Jacek Szram, Mikołów, modyfikowano 2021-03-04 / utworzono 2006-06-10