Na czym polega dostosowanie mebli edukacyjnych do wysokości ciała uczniów / wychowanków placówek oświatowych?
Na wstępie przytoczyliśmy fragmenty Uchwały NR 149 Rady Ministrów, Monitor Polski, Poz.881 w sprawie przyznawania środków do programu „Posiłek w domu i w szkole” na lata 2024-2028, w kórym wyraźnie zaznaczono, że do prawidłowej realizacji programu stoły i krzesła muszą posiadać certyfikat i muszą być dostosowane do wzrostu użytkownika!
Wyjaśnijmy poniżej na czym to dostosownie polega.
Pamiętajmy, że zasady te powinny być stosowane także innych obiektów publicznych - w stołówekach pracowniczych, jadalniach w internatach, w akademikach itp.
Czy program „Posiłek w domu i w szkole” wymaga zakupu krzeseł i stolików z certyfikatem?
Właściwy dobór mebli edukacyjnych do wymogów ergonomii stanowi istotny element higieny procesu nauczania i wychowania. Jak powiedziano jest też jednym z istotnych kryteriów prawidłowej realizacji programu „Posiłek w domu i w szkole” na lata 2024-2028.
Do nadzoru nad spełnieniem w/w wymogu w placówkach oświatowych powołana jest Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), a obowiązkiem administacji placówki oświatowej, wychowawczej jest by przy zakupie wyposażenia kierować się tym kryterium. Zakup towarów - krzeseł, stolików i innych mebli z tzw. certyfikatem - tam gdzie jest ona wymagany - gwarantuje spełnienie tego wymogu. W przypadku jadalni, stołówek szkolnych w Uchwale NR 149 Rady Ministrów mówi się wprost o stolikach i krzesłach:
Co oceniane jest przez SANEPID w czasie kontroli mebli i wyposażenia?
Procedura sprawdzenia właściwego dostosowania krzeseł i stolików do wysokości ciała uczniów polega na potwierdzeniu wysokości uczniów, wychowanków oraz na pomiarze mebli ze szczególnym uwzględnieniem poprawności ich zestawienia - krzesłao i stolik tworzące komplet muszą być w tym samym rozmiarze. Dotyczy to także mebli o regulowanej wysokości.
Sprawdzany jest ponadto w jaki sposób przebiega dostosowywanie mebli edukacyjnych do wysokości ciała uczniów. Sposób ten powinna określać procedura, instrukcja czy regulamin wewnętrzny, a samo dostosowywanie powinno być odnotowane w stosownych dokumentach.
Jakie czynności potwierdzające właściwy dobór stanowiska pracy ucznia wymagają udokumentowania?
- Lista wymaganych wykonania i udokumentowania czynności, które zapewnią właściwie przygotowanie stanowiska pracy ucznia:
- 1. należy zagwarantować i udokumentować każdemu uczniowi 2 x w roku pomiar wysokości podkolanowej. Wysokość podkolanową mierzymy od podłogi do zgięcia podkolanowego w pozycji siedzącej. Wysokość ta powinna być równa wysokości siedziska krzesła, z którego korzysta mierzone dziecko.
- 2. wysokość podkolanową w centymetrach umieszcza się w dzienniku klasowym lub innym dokumencie dostępnym nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, obok nazwiska należy dokonać wpisu w jakim rozmiarze krzesła / stolika uczeń powinien siedzieć. Rozmiary vs wysokość ucznia sprawdź w tabeli.
- 3. odpowiednie oznakowanie krzeseł i stolików, w sposób widoczny i trwały oraz prawidłowo utworzone zestawy stolik-krzesło; do oznaczenia rozmiaru stosujemy odpowiedni kolor.
- 4. z przypisanym do ucznia rozmiarem krzesła / stolika uczeń powinien być zapoznany.
- 5. meble szkolne - krzesła, stoliki i inne meble z którym uczeń ma bezpośredni kontak, jest przez niego używany w dłuższym czasie w pomieszczeniach klasowych powinny być wykonanae z materiałów posiadających wymagane w placółwkach użytecznośći publicznej atesty oraz powinny być wykonane wg rozmiarów zgodnych z Polską Norma co jest potwierdzone stosownym certyfikatem.
- Jake normy określają prawidłowość wykonania mebli szkolnych? - zestawienie:
- 1. PN-EN 1729-1:2007 - Meble -- Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych -- Część 1: Wymiary funkcjonalne. Wprowadza: EN 1729-1:2006 [IDT] - Zastępuje: PN-EN 1729-1:2006 (U)
- 2. PN-EN 1729-2:2007 - Meble -- Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych -- Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Wprowadza: EN 1729-2:2006 [IDT] - Zastępuje: PN-EN 1729-2:2006 (U))